KNIHA: Znamenitá mrtvola

28.08.2022

Můj životní prostor je omezen stěnami malého bytu, proto se snažím vyhýbat nákupům nových knih. Když se ale na pultech knihkupectví objevila kniha s tímto přebalem, řekla jsem si, že tuhle prostě musím mít! Nejsem čtenářkou, která soudí knihu podle přebalu. Věděla jsem dobře, že originálně navržená obálka mnohdy značí slabý obsah knihy. Ještě nikdy jsem si nekoupila knihu jen kvůli obálce. A velmi správně jsem došla k rozhodnutí, že právě téhle knize toto prvenství svěřím... 

Název: Znamenitá mrtvola
Napsala: Agustina Bazterrica
Žánr: dystopie
Počet stran: 246
Vydal: Dobrovský s.r.o. (2022)

Svět prochází nenávratnou "velkou změnou" když se objeví smrtící virus napadající zvířata. Všechny druhy zvířat od volně žijících až po domácí mazlíčky musí být utraceny a jejich maso se stává pro člověka nepoživatelným - ba přímo jedovatým. Na trhu tak začne docházet maso, proto  se vláda uchýlí k drastickému řešení a zlegalizuje kanibalismus. Společnost je rázem rozdělena na ty, kteří maso konzumují a na ty, kteří jsou konzumováni...

Kniha vypráví příběh Marcose, provozního ředitele Mrazíren Krieg. Krátce po narození syna se musel vyrovnat s jeho ztrátou a také následným odchodem manželky k její matce. Aby zastínil bolest a prázdnotu, žije naplno prací, kterou nenávidí, ale je dobře placená na to, aby si mohl dovolit platit otci pobyt v soukromém sanatoriu - nesmí dopustit, aby se dostal do státního zařízení a aby se tatínek po své smrti stal "speciálním kusem"...
Za svoji usilovnou práci v mrazírnách i v terénu je jednoho dne vysoce oceněn. Dostane prvotřídní "samici" s označením PČG (první čistokrevná generace) určenou pro domácí chov. Marcos se rozhodne situace využít. V hlavě mu totiž uzrál šílený plán nebezpečný nejen pro něj...

Dlouho jsem přemýšlela, jak přistupovat k recenzi této knihy, kterou jsem přečetla jedním dechem a která zároveň není úplně pro každého. Ve mně osobně hlodal po celou dobu pocit, že jsem podobnou knihu už četla. Avšak vzhledem ke krutému a kontroverznímu obsahu Znamenité mrtvoly, se tohle přirovnání bojím použít - byla to Orwellova 1984...

Příběh je napsán ve třetí osobě, což občas vedlo ke zmatkům, že nevíte kdo je kdo. Ani já nejsem fanouškem tohoto stylu, ale poměrně rychle jsem si zvykla. 
Čeho si však v žádném případě nešlo nevšimnout byl způsob, jakým spisovatelka příběh napsala. Vezmeme-li v úvahu, že knihu napsala žena, jde o naprosto unikátní literární počin. Spisovatelka  neplýtvala zbytečnými emocemi zato veškeré popisy zacházení s "chovnými kusy", porážku a porcování "speciálních částí" (tyto části se nikdy nenazývají masem), popsala na ženu neobvykle chladně a drsně. 

Nabízí se otázka, co si z knihy vlastně odnést a jestli je vhodné brát ji vážně jako výhled do nepříliš vzdálené budoucnosti lidstva. Vzhledem k tomu, co se poslední dobou ve světě děje, bych ji osobně jako obrázek doby budoucí úplně nezahazovala. Bylo by to samzřejmě děsivé a nikdo z nás si takovou budoucnost nepřeje. Nicméně to dává velmi dobrý podnět k zamyšlení. Jakým směrem bude lidstvo pokračovat a co bude příčinou jeho zániku? 

Knihu řadím mezi jednu z nejlepších, kterou jsem kdy četla a dávám jí také plné hodnocení! Skvělá obálka a skvělý obsah! Tak by to mělo být vždy!  

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky